سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که به حکمت شناخته شود، چشمها او رابه دیده وقار و شکوه بنگرند . [امام علی علیه السلام]
دوستان

نظرات:   < type=text/java>GetBC(508); 2 نظر

| نوشته شده در  چهارشنبه پانزدهم اسفند 1386ساعت 17:21

Darkhasti.com

     هر چی عشقه مال ماست

طراح: رامین

نظرات:   < type=text/java>GetBC(507); 2 نظر

| نوشته شده در  سه شنبه چهاردهم اسفند 1386ساعت 20:23

Darkhasti.com

     زیر باران

طراح: رامین

نظرات:   < type=text/java>GetBC(506); 6 نظر

| نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم اسفند 1386ساعت 23:20

Darkhasti.com

     دوستت دارم

طراح: امیر

نظرات:   < type=text/java>GetBC(505); 4 نظر

| نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم اسفند 1386ساعت 15:58

Darkhasti.com

     تولدت مبارک

 موضوع: کارت تولد

طراح: امیر


نظرات شما ()

براى کسى بمیر که برایت تب کند  

شماره 15 - آذر 1382

موضوع :راه و روش

مجتبی وحدت      mojtabavahdat.parsiblog

 

ارسال برای دوستان

   
اگر «دوست‏یابى» و «نفوذ در دل‏ها» را هنر به شمار آورده‏اند، چندان هم بى‏حساب نیست.
مهرورزى به دیگران، آمیخته به ایثار و از خودگذشتگى و ندیدن «خود» و برگزیدن «دیگرى» است.
آنکه اسیر «خودخواهى» است، نمى‏تواند دوست‏دار دیگران باشد. در نتیجه، خودخواهان مغرور و خودپسندان متکبر، از راه‏یابى به دل مردم محروم‏اند واز چشیدن شهد محبوبیّت، ناکام.
«صحبت یارانِ یکدل، کیمیایى دیگر است.»
این کیمیاى محبت، صفا بخش زندگى نیز مى‏شود و آنان که از آن بى‏بهره‏اند، دچار زندگى‏هاى سرد و بى‏روح‏اند.


دوست گزینى‏
اگر کسى از رذیله خودخواهى دور باشد، نیاز زندگى جمعى او را به «دوست گزینى» و معاشرت با دیگران مى‏کشاند. گامى از او و گامى از دیگرى، رابطه‏ها را کمتر مى‏کند و دو روح با هم الفت مى‏گیرند و پیوند دوستى صورت مى‏گیرد.
ولى... چه کسى شایسته دوستى است؟
براى دوست گزینى، چه ملاک‏هایى را باید در نظر گرفت؟
دوست خوب کیست و چه شرایطى دارد؟
این‏ها نکاتى است که در شکل‏گیرى یک «مودّت صالح» و «دوستى ارزشمند» و «رفاقت پایدار»، نقش ایفا مى‏کنند.
بدون آزمایش، نباید دوستى برگزید و طرح رفاقت و صمیمیت با کسى ریخت.
به قول پروین اعتصامى:
پروین! نخست زیور یاران، صداقت است‏
بارى، نیازموده کسى را مدار دوست‏
پس صداقت یک معیار است. این نکته در رهنمودهاى پیشوایان دینى هم فراوان به چشم مى‏خورد. از رفاقت با انسان‏هاى دروغگو، لاف زن، ریا کار، دو رو و نفاق پیشه، که در برابر به گونه‏اى سخن مى‏گویند و عمل مى‏کنند، ولى پشت سر، گفتار و رفتارشان به گونه دیگرى است، نهى شده‏ایم. خوشا آنان که این حکمت ژرف را به کار مى‏ببندند.
اى جان فداى آن که دلش با زبان یکى است.
معیار دیگر، حفظ دوستى در شداید و گرفتارى‏ها است. دوستى که در حال رفاه و راحت و برخوردارى دم از دوستى مى‏زند، اما هنگام نیاز و گرفتارى، بى‏اعتنایى مى‏کند و راه خود را کج مى‏کند و صورت خویش را به طرف دیگر مى‏گیرد، شایسته رفاقت نیست.
«براى کسى بمیر که برایت تب کند.»
از سخنان امام على(ع) چنین بر مى‏آید که باید با کسى دوست شد که دانا باشد، اهل خرد و منطق باشد، خدا ترس و پروا پیشه باشد، نیکى و احسان را خصلت خویش قرار دهد، صادق و امین باشد، در سختى‏ها رهایت نکند، پشت سرت حافظ آبرویت باشد، آنچه را براى خود مى‏پسندد براى تو هم بپسندد.
این معیارها، ملاک‏هاى ارزشمندى از «دوست گزینى» است، به شرط آن که به کار بسته شود.


تقویت محبّت‏
همه دوست دارند که رابطه‏هاى دوستانه، دوام یابد، ریشه دارتر شود و دچار گسست نگردد. ولى تچگونه؟ راه تقویت علاقه و محبت و دوستى چیست؟
«ابراز محبّت» یکى از روش‏هاست. به فرموده امام صادق(ع): وقتى کسى را دوست دارى، دوستى‏ات را به او بگو، چرا که این کار موجب ثبات و تقویت محبّت مى‏شود.»
«احترام و ادب»، گام دیگرى است. حیثیت براى همه مهم است و هر کس دوست دارد نزد دیگران موقعیّت و احترام داشته باشد و از بى‏حرمتى و تحقیر ناراحت مى‏شود.
برخوردهاى احترام‏آمیز و مؤدّبانه، مایه افزایش پیوندهاى قلبى و تقویت دوستى هاست.
این ادب، میدان‏هاى گسترده‏اى دارد: در حرف زدن، صدا کردن، جواب دادن، سؤال کردن، هم غذا و همسفر شدن، نشست و برخاست و معاشرت و... خود را نشان مى‏دهد. آن را دست‏کم نگیریم.
«گوش دادن» و آمادگى و علاقه نشان دادن براى شنیدن حرف‏هاى طرف، توجه و محبت او را هم جلب مى‏کند. گاهى باید سنگ صبور حرف‏هاى دوست و درددل‏هاى دیگرى شد. کم طاقتى و بى‏حوصلگى در گوش دادن به حرف‏هاى دیگران، مایه کاهش علاقه آنان مى‏گردد و نشانه نوعى خودپسندى است.
«هدیه دادن» عامل دیگرى براى تقویت دوستى است. سوغات سفر و ارمغان و هدیه، دل‏ها را نسبت به هم مهربان‏تر مى‏کند، چه رابطه‏هاى دوستانه باشد، چه ارتباط خانوادگى و فامیلى.
طبعاً هر چه مهر و علاقه بیشتر باشد، هدیه هم ارزشمندتر خواهد شد، چون سمبلى از همان دوستى و علاقه است. دیگران هم هدایا و تحفه‏ها را به حساب دوستى مى‏گذارند و نشانه محبّت مى‏شمارند.
«زبانِ تشکر»، روشى دیگر در تقویت دوستى است.
بعضى تنها زبانشان به انتقاد و عیبجویى مى‏چرخد. برخى هم خوب مى‏توانند زبان سپاس و تشکر به کار گیرند و از خوبى‏ها و ارزش‏ها و خدمات و محبت هاى دیگران تشکر و قدردانى کنند. آن که زبان شاکر دارد، محبوبیّت مى‏یابد، هم نزد خدا، هم نزد خلق خدا.
بر زبان آوردنِ خوبى‏هاى دیگران، نوعى سپاس است.
به فرموده حضرت رسول: «بهترین برادران تو کسى است که خوبى و نیکى تو را نسبت به خودش بر زبان آورد.»
البته باید مواظب بود که ستایشگرى و قدرشناسى، به «تملق و چاپلوسى» کشیده نشود، که بسى زشت و نکوهیده است.
عوامل دیگرى هم هست که دوستى‏ها را مى‏ا فزاید، مثل: سازگارى و تحمل، پوزش پذیرى، پاسخ خوب براى رفتار بد، خیرخواهى و دلسوزى، مهمانى و ضیافت،
دید و بازدید و تفقد و احوال پرسى، خوشحال کردن دوست، احترام به آراء و نظرات او، خوش زبانى و تواضع و...که شرح و تفصیل آن‏ها از حوصله این گفتار بیرون است.


بر هم زننده دوستى‏ها
براى تقویت و ثبات و استمرار دوستى‏ها، هم باید به عوامل تقویت کننده توجه داشت، هم عوامل قطع کننده یا سست کننده این پیوند را شناخت و از آن پرهیزکرد.
چه کنیم که با سست شدن محبت‏ها روبه رو نشویم؟
بدگویى و عیبجویى، سبب مى‏شود دوستان خود را از دست بدهیم.
تندخویى و بداخلاقى نیز، دیگران را از دور و بر ما پراکنده مى‏سازد.
توقّعات زیاد و گله‏مندى به خاطر هر چیز کوچک و کم اهمیت نیز، صفاى دل‏ها را از میان مى‏برد.
کم ظرفیتى، دروغگویى، صداقت نداشتن، ریا کار بودن، تفاوتِ ظاهر و باطن و گفتار و کردار، محبت دیگران را زایل مى‏کند.
ناسپاسى و قدر نشناسى نیز رشته محبت را مى‏گسلد.
ترک کردن دوستان در شداید و گرفتاریها، شکست خوردن در «امتحان دوستى» است.
کسى مریض شد و مدتى بسترى بود. مى‏گفت: خدا را شکر، خوب شد که مریض شدم و روى تخت بیمارستان افتادم. گفتند: چرا؟ گفت: براى این که در این مدّت، دوستان واقعى خود را شناختم. بعضى با همه ادعاهایى که داشتند، حتى یک بار هم نشد به دیدنم آیند، یا حال مرا بپرسند!
بدبینى و سوء ظنّ، از مهمترین عوامل گسست رفاقت‏هاست. تا مى‏توان خوشبین بود، چرا زهر تلخ بدبینى را در جام دوستى‏ها بریزیم و رابطه‏ها را تلخ سازیم و دل‏ها را نسبت به هم، چرکین؟
در روابط خانوادگى، گاهى یک سوء ظنّ، رشته خانواده را از هم مى‏گسلد و تا مرز طلاق یا دعوا و مناقشات هم پیش مى‏رود.
«حسد»، عامل دیگر قطع دوستى‏هاست.
حسودان از چشم‏ها مى‏افتند و رشک ورزى به داشته‏ها و موفقیت‏هاى دیگران، چه بسا دوستى‏ها را به دشمنى تبدیل مى‏کند.
«خُلف وعده» که نوعى «بى‏وفایى» است، عامل دیگرى در به هم خوردن رفاقت‏هاست.
«برخورد متکبرانه» نیز یکى از این عوامل است.
بارى... دوست داشتن یک «هنر» است و حفظ دوستى، هنرى مهم‏تر.
امام على(ع) فرمود: ناتوان‏ترین افراد کسى است که نتواند براى خود دوستى فراهم آورد، و ناتوان‏تر از او کسى است که نتواند دوستان خود را نگه دارد!

تعداد مراجعه   951   بار

نظرات شما ()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
ب
سال نو مبارک
چهارشنبه آخر سال
بیا تا قدر یکدیگر بدانیم
[عناوین آرشیوشده]
خانه

: پیوندهای روزانه

: موضوعات



: آمار سایت
بازدیدکنندگان: 87473
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 4

: درباره من

: لینک به من
دوستان

: حضور و غیاب

: لوگوی دوستان



: آرشیو

: اشتراک

 

پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ